چگونه به صدای خود اکو بدهیم؟

این مقاله  مربوط به سال ۹۵ ،میباشد در آموزشهای جدید نحوه کار با اف ایکس های کیوبیس ۱۰.۵ را به شما همراهان همیشگی erfanmc.ir یاد خواهیم داد.

تقریبا در تمامی برنامه های DAW یا همان دیجیتال آدیو ورکیشین مانند FL STUDIO / cubase/avs audio/ mix craft/dj studio و...  این امکان وجود دارد که صدای خود را به حالت اکو در آورید برای اینکار کافیست از  VST یا FX مربوط به Delay استفاده کنید. در این قسمت feedback باز خور یا انعکاس صدای شماست که آنرا میتوانید روی یک سوم قرار دهید، Delay صدای پخش شده ی دومی یا همان پژواک صدای شماست که حالت دوصدایی به صدایتان میدهد؛ هرچه wet mix بیشتر باشد صدای شما شبیه جایی خواهد شد که رطوبت بیشتری دارد؛ مانند صدای شما در حمام یا سونای بخار.. هرچه Dry mix بیشتر باشد صدای شما خشک تر خواهد شد. معمولا بر حسب آهنگ این امکان را تنظیم میکنند و آهنگ به آهنگ فرق دارد ولی میشود بطور متوسط آنرا روی یک سوم گذاشت.

موفق باشید

ابتدایی ترین تجهیزات برای شروع خوانندگی

Erfanmc.ir

چنانچه میخواهید بصورت آماتور خوانندگی را شروع کنید و یک استودیو خانگی فراهم کنید به تجهیزات زیر نیازمندید:

1- محیط آکوستیک؛ محیطی که فاقد هر گونه صدای اضافه ای باشد، شیشه ها و درب کاملا عایق صوتی بوده به طوری که کمترین صدا نیز به داخل اتاق وارد نشود. استفاده از فوم و شانه تخم مرغ و.. برای جلوگیری از انعکاس و برگشت صدا در این اتاق ضروری است. از اتاق های کوچک برای این کار استفاده نکنید.

2- کامپیوتر مناسب؛ کامپیوتر یا لپ تاپی حداقل با سی پی یو سه هسته ای و رم 4 گیگ و حافضه 300 گیگ.

3- پلاگین DAW مناسب؛ دیجیتال آیدیو ورکیشن همان برنامه هایی هستند که به شما در کار میکس و مسترینگ کمک میکنند ،مانند اف ال استادیو، میکس کرفت،کیوبیس، آدوب اودیشن و..

4- کارت صوتی اکسترنال، شما یک کارت صوتی با نرخ نمونه برداری حداقل 48 کیلوهرتز نیازمندید از جمله کارت صوتی های معتبر میتوان به بهرینگر،کریتیو اشاره کرد.

5- میکروفن وکال، تفاوت این میکروفن ها با میکروفن های دینامیک در کیفیت ضبط و استفاده از دیافراگم بزرگ در آنهاست.

6- پایه میکروفن؛ برای اینکه میکروفن تکان نخورد و لرزه ای نداشته باشد حتما بایستی از یک پایه ثابت برای میکروفنتان استفاده کنید.

7- پاپ شیلد؛ برای جلوگیری از مشدد کردن صداهایی همچون پ،ک،ب و.. میباشد و همچنین از ورود گرد و غبار و آب دهان به داخل میکروفن جلو گیری میکند.

8- هدفون؛ شما در هنگام خوانندگی به یک هدفون نیازمندید که صدای موزیک را بشنوید و همزمان با آن بخوانید.

9- اسپیکر مانیتورینگ؛ اسپیکرهایی که تمام بم و زیر های صدا را به طور دقیق اجرا میکنند و شما را در کار میکس کمک میکنند، میکسی که با این اسپیکرها انجام شود تقریبا در تمامی بلندگو ها همچون بلندگوی گوشی، لپ تاپ،خانگی،تلویزیون،ماشین و... به طور دقیق و واضح قابل شنیدن هست.

موفق باشید.

نحوه اضافه کردن افکت اتو تیون به mixcraft7

امروزه نسخه های جدید از DAW ها همچون کیوبیس ۱۰.۵ به بالا و اف ال و غیره به بازار عرضه شده و حتی نسخه های جدید میکس کرفت، ولی چنانچه مایل به کار با نسخه های قدیمی هستید میتوانید این مقاله ی آموزشی رو دنبال کنید در مقالات جدید نحوه کار با نرم افزارهای جدید ویرایش صدا و میکس مسترینگ را آموزش خواهیم داد.  erfanmc.ir 

ابتدا اتو تیون 6 رو دانلود کنید که کرکش هم موجوده و کار میکنه.. سپس پس از دانلود و نصب اتو تیون، فایل Autotune Evo.dll را از داخل پوشه کرک به قسمتی که اتو تیون را نصب کرده اید کپی کنید؛ سپس محلی که mixcraft رو نصب کرده ایید را  پیدا کنید و پوشه مربوط به آن را باز کنید و همان فایل Autotune Evo.dll رو به پوشه VST  نرم افزار میکس کرفت کپی کنید، اکنون برنامه میکس کرفت را باز کنید در قسمت FX ها، مشاهده خواهید کرد که افکت اتو تیون اضافه شده با کلیک کردن برروی editمیتوانید کار کردن با اتو تیون که برای لیزری کردن صدا هست را آغاز کنید.موفق باشید.

اسپانسر برای خوانندگی..!

یکی از کلیشه ای ترین و جالب ترین حرف هایی که تو اینترنت دیدم همین حرف بود .. دنبال یک اسپانسر برا خوانندگی میگردم صدام خوبه و از این حرفا.. آخه یکی نیست بگه کی میاد واسه یه خواننده مبتدی که هیچ کسی نمیشناسدش اسپانسر بشه و سرمایه گذاری کنه و بعد ممکنه همین فرد به جایی نرسه و پولش دور ریخته بشه.. آدمهای پولدار معمولا جایی سرمایه گذاری میکنن که سودهی سریع داشته باشه مثلا ملکی رو بخرن دو ماه دیگه دوبرابرش بفروشن.. نه اینکه صد میلیون رو صدای یه جوان بی نام و نشان سرمایه گذاری کنند بعد از یکسال خدا میداند که چه میشود! حال، گیریم کسی پیدا شد و سرمایه گذاری کرد ( که البته اصلا نمیشود ) شما اومدید و معروف شدید تو اون توافق نامه ای که امضا کردید 90 الی 95 درصد سود هر کنسرتی رو اسپانسر برمیداره حالا میمونه 10 درصد برا شما.. برید کرایه کشی کنید از این بهتره... الان مثل قدیم نیست که شما جایی بخونید و کسی از صداتون خوشش بیاد و بگه اره بیا رو صدات سرمایه گذاری کنم یا مثل قدیم نیست که هزینه تولید آهنگ خیلی کم باشه و همه عشقی کار کنند. الان همه چیز شده پول بخواهید یه آلبوم درست حسابی بدید بیرون بایستی کم کمش 80میلیون در نظر بگیرید حال کاری ندارم آلبومتون میگیره یانه..! در آخر میگم اگر هدفتون رسیدن به پول هست کلا خوانندگی رو بیخیال بشید اگر هدفتون تفریحی است که جای خود.. مطمئنا اگر شما نیز هنر را دوست دارید و موسیقی را، به هر طریق ممکن پولی جمع کرده و اهنگی خواهید خواند و منتظر اسپانسرنخواهید بود،کسی که از پولش به خاطر موسیقی نگذرد مطمئنا عشق به موسیقی ندارد والکی حرف از علاقه میزند چه بسا بوده اند کسانی که زندگیشان را در این راه گذاشته اند.

نحوه نفس گرفتن صحیح هنگام خوانندگی

شما میتوانید از عضلات گلو برای خروج هوا استفاده کنید که اغلب خواننده های مبتدی این کار را انجام میدهند! که در اینصورت یا تمرکز و کنترل کافی بر نحوه خروج هوا ندارند و سریع نفسشان تموم میشود و یا قطعات اجرایی را تحریرهای نامناسبی میزنند! اما راهکار چیست؟ بهترین راه این است که از عضلات شکم خود هنگام خواندن کمک بگیرید و تمرکز خود را به این ناحیه بسپارید تا عضلات شکمی که به مراتب قوی تر از عضلات گلو هستند نقش اساسی در تنظیم هوای خروجی و تحریرها داشته باشند، در این صورت صدایتان نیز به نسبت بم تر شده و خوشایند تر نیز خواهد بود. برای تمرین استفاده از عضلات شکم برای نفس گرفتن فقط کافیست هنگام خواندن به شکم خود متمرکز شوید و هوا را از ناحیه انتهایی به سمت گلو هدایت دهید. کاریست که فقط با تمرین و تمرین به دست می آید و میبینید چقدر در تحریرها و خواندن پیشرفت کرده اید.

نکاتی بسیار مهم برای خوانندگی

Erfanmc.ir

دود قلیان و سیگار

استعمال دخانیات یکی از مخرب ترین کارهاییست که یک خواننده برای نابودی حنجره و صدای خود میتواند انجام دهد!

اثرات هوا

آواز خوان نباید هوا را نادیده بگیرد.آواز خوانی در هواهای بسیار خشک و گرم و در هواهای سرد بسیار مضر است و تا مدتی بر صدا تاثیر خواهد گذاشت.البته در صورتی که آواز صحیح خوانده شود ولیکن اگر آواز همرا جیغ کشیدن و دیگر موارد آسیب رسان باشد بعید نیست که تاثیر مخرب و مزمن ایجاد کند.

مراقبت از صدا و حنجره

گام نخست برای صدا سازی یک آواز خوان چنین است که آنچه را دارد از دست ندهد.چه بسا تمارینی که آواز خوان گمان میبرد باعث پیشرفت وی میشود ولیکن در حقیقت موجب آسیب حنجره و توانایی های او هستند.پس اولین قدم نگهداری از اصل صداست.

نگهداری صدا

وقتی صدا میگیرد و یا ناتوان است در صورتی که قبلا توانایی داشته باشد سعی نکنیم با تمرین و فشار آن را به حالت قبل برگردانیم بهترین کار استراحت است و نخواندن.بسیاری از افراد جهت اسیب نرساندن به صدا آرام اواز میخوانند.آرام زمزمه کردن و یا خواندن نیز اگر معتقد باشیم که همه چیز در مغز اتفاق می افتد مضر است.

اثر مخرب مشروبات الکلی

مصرف الکل به دو جهت آسیب میرساند ،‌یکی از بین رفتن تمرکز در خواندن و دیگر اسیبی مزمن برای کسی که حتی مدتی قبل مصرف کرده است.الکل نظام حنجره را به هم میریزد و هیچ چیز غیر از زیان عاید آواز خوان نمیکند.

نوشیدنیهای سرد

نوشیدنی های خنک به مراتب کمتر از دود و الکل اثر مخرب دارند فقط تا جای ممکن نباید تا ساعتی قبل از خواندن مصرف شوند.همچنین سعی شود با نگهداری در دهان خورده و نه به یکباره یک تکه یخ بسیار سرد بلعیده شود ! این عمل از اسیب رسانی غذاهای بسیار سرد میکاهد.

داد و فریاد

از تمامی این موراد مخرب تر و اسیب رسان تر داد و فریاد است که اثرش معمولا چند ساعت بعد در صدا به صورت گرفتگی ظاهر می شود.مثلا روز ۱۳ فروردین آنهایی که به بازی خانوادگی میپردازند و بر اثر هیجان جیغ و فریاد می زنند شب آن روز و تا چند روز بعد صدایی گرفته دارند.
چه اسیبی واضح تر از این !‌گاهی اوقات متاسفانه این اسیب ها مدتها به طول می انجامد.
شاید برای افراد عادی این مشکل ۲ الی ۳ رو باشد اما شخصی که خواننده هست به مراتب مخربتر است.