وسعت صدا را میتوان افزایش داد؟!

من در تعجبم که چرا برخی کلاس های اموزش خوانندگی با چنین تبلیغاتی دنبال سودجویی و سواستفاده از علاقه مندان به موسیقی هستند (افزایش تضمینی وسعت صدای شما! و غیره) به شخصه بعنوان شخصی که چندین سال در زمینه وسعت صدا، مهندسی صدا، تکنیک های خوانندگی کار کرده ام و مقاله ها نوشته ام معتقدم که وسعت صدا یک چیز ذاتی است و با تمرین سلفژ نهایتا میتوان تا دو نت محدوده ی صدا را بم تر یا زیر تر کرد یا بعبارتی گسترش داد، که آن نیز به دلیل تقویت ماهیچه های حنجره هست نه خوده حنجره! اصلا چرا شما به دنبال افزایش محدوده و وسعت صدای خود هستید؟ ادامه مطلب را بخوانید مفید واقع خواهد شد...

خواننده گرامی وسعت صدایی شما مثل جنس صدای شما یک چیز خدادادی هست و تقریبا محال است که بتوانید آن را افزایش دهید مگر اینکه قبلا وسعت صدا و این قابلیت را حنجره شما داشته و بیخبر بوده اید و با تمرین به وسعت واقعی صدای خود پی برده اید!

وقتی صحبت از محدوده صدا میکنیم منظورمان همان اکتاو هایی است که حنجره شما میتواند در آنها به راحتی نت های موسیقی را به اجرا در بیاورد، حال میپرسید اکتاو چیست؟ اکتاو فاصله یک نت دو تا نت دوی بعدی است یعنی نت ها که بصورت دو ر می فا سل لا سی نوشته میشوید از نت دوی اکتاو اولی تا دوی اکتاو بعدی یک اکتاو حساب میشود. حال سوال دیگر مطرح میشود که چگونه به محدوده یا وسعت صدای خود پی ببریم؟ خیلی راحت است اگر در خانه ارگ(کیبورد) یا پیانو دارید میتوانید این تست را شروع کنید اگر هم ندارید میتوانید به راحتی یک برنامه کم حجم پیانو برای کامپیوتر از اینترنت دانلود کنید و با کامپیوتر،لپتاپ و یا تبلت خودتان تست وسعت صدایتان را شروع کنید. کار از این جا شروع میشود که اولین نوت دو از سمت چپ کیبورد را میفشارید که میبینید صدای بمی خارج میشود و سپس با حنجره خودتان برای مثال با گفتن کلمه "ها" دقیقا همانند همان نت را به صدا در میاورید سپس دومین نت یعنی" ر" رو میزنید و صدای دقیقی مثل آن در میاورید و این کار را ادامه میدهید تا نوت دوی بعدی که C2 مینامیم؛ کار تمام است اکنون شما یک اکتاو را بررسی کرده اید. اکنون به اکتاو دوم میرویم نوت دو از اکتاو دوم که با عبارت C2 مشخص میشود را با حنجره اتان ادا میکنید و تا نوت دوی اکتاو سوم که C3 مینامیم این روند را ادامه میدهید یعنی 8 نوت یا هشت صدای متفاوت از حنجره یتان به صدا در می آورید. اکنون اکتاو دوم را نیز تست کرده ایم و همچنین کار سلفژ را نیز داریم انجام میدهیم. به همین ترتیب ادامه میدهید معمولا انسان به طور نرمال صدای سه اکتاوی دارد و هرشخصی میتواند با تمرین به سه اکتاوه بودن صدای خود پی ببرد کار اصلی اکنون از نوت دو4 یا همان C4 شروع میشود و تا C5 ادامه میابد این مسیر را هم اگر بتوانید به خوبی طی کنید و با حنجره اتان صدای نت های مربوط به این قسمت را ادا کنید صدای شما 4اکتاوی هست و محدوده ای است که به راحتی میتوانید اکثر اهنگ های پاپ و سایر سبک ها را اجرا کنید البته در اکتاو های پایین تر نیز میتوانید اجرا کنید یعنی اهنگ را دو گام از گام اصلی پایین تر بخوانید...

اما اکتاو پنجم که تعداد محدودی از حنجره ها تقریبا 5 درصد میتوانند آن را  به درستی و بدون فشار اجرا کنند اکتاو پنجم هست که با عبارات انگلیسی    C5 D5 E5 F5 G5 A5 B5 مشخص میشود، برای مثال اکثر کار های ابراهیم تاتلس و ماهسون کیرمیزیگول خواننده های ترکیه ای، اوج آهنگها در این اکتاو خوانده شده که کمتر کسی میتواند به درستی آنها را اجرا کند، اکتاو های ششم و هفتم و حتی تا دوازده اکتاو نیز انسان های خاص و معدودی قادرند اجرا کنند مانند صدای ایرج خواجه امیری،رشید بهبودف  که به قول معروف صدای شش دانگ مینامیم.البته برخی موسیقدانان همان سه اکتاو را صدای شش دانگ معرفی کرده اند که در این زمینه عقیده ها متفاوت است.

حال شما دنبال چه چیزی هستید ؟ دنبال افزایش وسعت صدا یا همان اکتاو صدایتان..باورکنید که خیلی سخت است و حتی میتوانم بگم گاها غیرممکن است(درست است با تمرین زیاد سلفژ که در بالا نیز توضیح دادم میتوانید یکی دو نت صدایتان را تقویت کنید یا به قسمت پنهان صدای خود پی ببرید که آن نیز به دلیل تقویت ماهیچه های حنجره اتفاق می افتد نه تغییری در خوده حنجره!  و اما در آخر  پیشنهاد من به شما چیست؟

اگر شما بتوانید در همون سه اکتاو یا 4 اکتاو موسیقی را درست اجرا کنید،شما خواننده مشهور و محبوبی خواهید شد البته به جنس صدای شما نیز بستگی دارد. ممکن است اکتاو سوم صدای شما صدایی شبیه اکتاو پنج خواننده ی دیگری داشته باشد! که آن نیز به بم و زیر بودن صدای شما بستگی دارد.

اصلا نگران اکتاو صدای خود نباشید خواننده های مشهور پاپ مثل محسن یگانه و یا علی عبدالمالکی نهایتا در اکتاو سوم چهارم میخوانند و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده اند. خیلی از خواننده ها برحسب ضریب هوشی خود از تکنیک های خوانندگی استفاده میکنند و با همون وسعت صدایی خود طرفدارانی پیدا میکنند.

فقط در اخر این پیشنهاد را به شما دارم البته بنده حقیرتر از آنم که پیشنهادی بکنم ولی در حد آموخته ها و تجارب خودم میخواهم راهنمایی اتان کنم سعی کنید موسیقی را درست اجرا کنید؛ نت ها، فواصل نت ها، عدم خروج از گام،و...را  به دقت رعایت کنید؛ حتما  سلفژ کار کنید که در بالا توضیح دادم. وسعت صدایی خود را بدانید و سعی کنید از گامی شروع کنید که اوج های آن را براحتی و به درستی بتوانید اجرا کنید. موسیقی اگر درست اجرا شود در هر اکتاوی لذت بخش خواهد بود. موفق باشید. خواننده محمد حیدری

فلانی صدای زیبایی دارد..فلانی صدا ندارد..!

عبارتی نام آشنا که در اکثر محافل موسیقی و حتی محافل عمومی شنیده میشود فلانی صدای زیبایی دارد..فلانی صدا ندارد..!

میخواهم به زبانی ساده تر و عامیانه در مورد این قضیه حرف بزنم. بنده این عبارت را یعنی"صدا داشتن یا نداشتن" را به سه بخش تقسیم میکنیم یکی جنس صدا: هرشخصی جنس صدای مختص به خود را دارد و این یک چیز ذاتی است که نمیتوان نه با تمرین نه با هیچ چیز دیگری تغییرش داد و تا آخر عمر همراه شماست و هر خواننده ای و هرشخصی جنس صدای مخصوص به خود را دارد، در این میان برخی افراد هستند که صدایشان شبیه یک خواننده یا یک فرد دیگر است و برخی افراد هستند که صدایشان خاص هست و شبیه به هیچ کس دیگری نیست. دومین زیرمجموعه ای که میخواهم صدا داشتن را نداشتن را به آن ربط دهم نحوه اجراست یعنی اینکه فردی بتواند نت ها را به طور صحیح از گلویش به اجرا در بیاورد، تو دماغی نخواند،فالش نخواند،تحریرها را درست بزند،از تکنیک ویبره صدا و نیم پرده و ربع پرده استفاده کند،سولفژ کارکرده باشد و. . که این قسمت با تمرین و تکرار میتواند تا حد زیادی بهبود یابد. بخش سوم سلیقه هاست یعنی هر کسی سلیقه خاصی دارد و برخی صداها را میپسندد و برخی صداها را نمیپسندد، پس به طور کلی و یقینا نمیتوان گفت فلانی صدا ندارد چرا که سلیقه ها متفاوت است ممکن است خواننده ای که شما از شنیدن صدایش اذیت میشوید شخص دیگری عاشق صدایش باشد. البته معمولا خواننده های معروف، 80-90درصد سلیقه ها را به خود جلب کرده اند و رضایت اکثریتی از صدایشان باعث معروفیتشان شده است. امیدوارم این بخش از توضیحات با دردتان خورده باشد. موفق باشید.خواننده محمدحیدری

دانلود آهنگ شاد قاش قارا کیلپیک قارا از محمدحیدری

متن آهنگ:

قاش قارا کیلپیک قارا باخدیم او گوزل یارا باخدیم او گوزل یارا

من باخدیم او باخمادی بالا قلبیم وردو یارا قلبیم ووردو یارا

قاش قارا کیلپیک قارا باخدیم او گوزل یارا باخدیم او گوزل یارا
من باخدیم او باخمادی بالا قلبیم دیدی یارا قلبیم دیدی یارا

گوزل سن هارالیسان داغلارین مارالیسان

بلکه منه دمیرسن تبریزین مارالیسان

گوزل سن هارالیسان داغلارین مارالیسان

بلکه منه دمیرسن اورمیه مارالیسان

...

قاشلاری کمان آی قیز گتمه بیر دایان آی قیز

من کی سنه ورولدوم سوزومه اینان آی قیز

قاشلاری کمان آی قیز گتمه بیر دایان آی قیز

من کی سنه ورولدوم سوزومه اینان آی قیز

گوزل سن هارالیسان داغلارین مارالیسان

بلکه منه دمیرسن اردبیل مارالیسان

گوزل سن هارالیسان داغلارین مارالیسان

بلکه منه دمیرسن مرندین مارالیسان

.......

دانلود از لینک زیر:


آهنگ ترکی قاش قارا کیلپیک قارا

آهنگ جدید اینصافدا یاخجی شی دی از محمد حیدری

آهنگی زیبا و شاد ارکستری با ساز های ویولون،ارگ و آکاردیون 

متن آهنگ:

بو قلبیمین سوینجی سنین یادیگاریندی یوخومو قاچیراندا سنین اینتیظاریندی

بو قلبیمین سوینجی سنین یادیگاریندی یوخومو قاچیراندا سنین اینتیظاریندی

سن دردیمنن خبرسیز سن نشئه لی کئدرسیز

سن دردیمنن خبرسیز سن نشئه لی کئدرسیز

گوزن دییر بو گویجک هاچی بختوریندی،،کونلوم نغمه نین ایدیر دیلیم دولو گلی دی

اولدوردو نازین منی اینصافدا یاخجی شی دی..

اولدوردو نازین منی اینصافدا یاخجی شی دی..

.....

فرهاد اولسایدیم ایر قایالاری یاراردیم، مجنون اولسایدیم ایر مین فریاد کوپارایدیم

فرهاد اولسایدیم ایر قایالاری یاراردیم، مجنون اولسایدیم ایر مین فریاد کوپارایدیم

ددیم سویرم سنی ددی گوزلریم آیدین،اوندا سوزوم قوتاردی بودارن ایتقیم کسیلدی

اوندا سوزوم قوتاردی بودارن ایتقیم کسیلدی،کونلوم نغمه نین ایدیر دیلیم دولو گلی دی

اولدوردو نازین منی اینصافدا یاخجی شی دی..

اولدوردو نازین منی اینصافدا یاخجی شی دی..


برای دانلود روی لینک زیر کلیک کرده و سپس دریافت لینک دانلود را بزنید..


دانلود آهنگ اینسافدا یاخجی شی دی